SERVIS
Felt virtue carbon 2012 ltd-servis zadní kyvky-foto:
Servis zadní kyvky FS biků se nevyplácí opomíjet.Špatný chod ložisek,nebo jejich kousnutí vede k nerovnoměrným silám a dochází k destrukci kyvky.Ložiska pracují většinou ve velmi malé rotaci,což jim taky zrovna neprospívá.Je nutno zamezit vniknutí zejména vody do jejich útrob.Ty se vyplatí po sezoně po sejmutí prachovek řádně vyčitit(isopropyl) a namazat kvalitní ložiskovou vazelínou.Tak se zabrání jejich brzké smrti.Pak následuje jejich vylisování a výměna.To může být u karbonových rámů menší oříšek.
Další na řadě jsou kluzné pouzdra v tlumičích(22,2mm/Ø6mm).Zde časem taky dojde k vůlim a je třeba celou sestavu čepu/pouzdra vyměnit.Kdy ten čas nastane lze jednoduše zjistit tak,že tlumič za čep uchytíme do svěráku.Tlumič se v čepu/pouzdru musí otáčet ztuha zcela bez vůle.
1,Povolení a vyjmutí dvou M5 šroubů ramena equilinku.
2,Vytlačení obou čepů a následná očista.
3,Sundání acetylových podložek a následná očista.
4,Důkladná očista čtyřech kluzných ložisek(DU Bushing 1008) a prostoru mezi nimi
5,Natlačení maziva mezi ložiska,následné vsunutí namazaných čepů a vložení do zadní kyvky.
6,Vložení M5 šroubů,pojištěných Loctice 242 a dotažení na 3Nm.
Servis hlavních čepů
1,Povolení hlavních čepů M6 inbus,12mm plochý klíč na přidržení matice čepu.
2,Vyjmutí čepů a podložek mezi rámem a ložiskem.
3,Jehlou vyjmouty prachovky valivých ložisek a domazány,popř,vyčištitěny a domazány hustým mazivem.
4,Opětovné složení,dotažení čepů na 20Nm a pojištění závitů čepů Loctite 242.
Servis tlumiče RS Monarch RT3 foto:
Očista vzduchové komory a její promazání:
Před rozborkou je nutné vypustit z tlumiče vzduch,eventuelně vymontovat i ventilek!
1,Uchycení tlumiče za oka přes dřevěné špalíky ve svěráku,ze strany vzduchové komory
2,Omotání těla vzduchové komory kouskem duše.Nasazení pásového biče/klíče a povolení těla proti směru hodinových ručiček.Pomohlo nahřátí těla fénem.
3,Povolení těla rukou a tahem sundáno dolů.
4,Vyčištění vnitřku isopropylem a namazaní Yarolline suspension vazelínou.
5,Výrobce dopuručuje vstříknout do útrob vzduchové komory 0,2mL speciálního 50W sytetického oleje.
6,Smontování těla a dotažení těla bičem ve svěráku.
7,Nafoukání na provozní tlak a promazání gufera pístu silikonovým olejem.
Servis tlumičové části:
-vyměněn olej za Motorex 7w/22mL
-vyměněn pístek IFP vč jeho těsnění-máznuto Yarroline suspension vazelínou
-vyměněn ventilek IFP a nafoukáno na 350PSI(RS pumpa 600PSI+adapter)
-vyměněna kulička odvzdušnění v olejové části
Rock Shox Revelation WC DPA servis:
Před rozborkou je nutné vypustit z tlumiče vzduch,eventuelně vymontovat i ventilek!
K úplnému vypuštění vzduchu je dobré několikrát zapružit a párkrát zatočit tam a zpět ovladačem DPA na levé straně korunky.Tak dojde k úplnému odvětrání vzduchové patrony.
Vzduchová část:
1,Sundání ovladače odskoku z pravé nohy zatažením.
2,Vyšroubování duralového šroubu pomocí M5 inbusu a sundání těsnění.
3.Povolení duralové matice pomocí 10mm gola na levé noze.
4,Poklepem na táhla tlumení a vzduchové pístu stáhnout vnější nohy z vnitřních.
5,Pomocí kleští sundána segrovka z levé nohy a vytažení celého systému pístů DPA.
6,Očista vnitřní vzduchové nohy a všech částí pístů DPA(isopropyl) a jejich následné promazání pomocí Sram Military Grease PM600.Opětovné složení a vrácení segrovky.
7,Očista útrob vnějších nohou(isopropyl)vyprání molitanů,vysušení a napuštění mazacím olejem.Stíráky zevnitř namazány Yarolline suspension vazelínou.
8,Nasunutí vnějších nohou do vnitřních a stříkačkou doplněno zespod do každé nohy 5mL 15W mazacího oleje.
9,Spojení nohou mezi sebou,utažení šroubu,matice,nasazen ovladač odskoku a našroubován ventilek.Nafoukání na provozní tlak.
SR Suntour Epicon LO-RC kompletní servis,FOTO:
Rozborka je v principu stejná jako u RS Revelation.
Vidlici rozebereme viz výše,vč.vypuštění vzduchu!
Povolíme šroub zespodu levé vzduchové nohy stavitelným klíčem.
Vytáhneme táhlo s negativní pružinou a vyklepneme pístek.
Vše řádně očistíme.
Do levé nohy stříkneme 5ml 90W mazacího oleje a vložíme namazaný vzduchový pístek(PM 600 vazelína)
Namažeme negativní pružinu vazelínou,celek s táhlem vložíme do levé nohy a zašroubujeme šroub,nafoukáme na provozní tlak.Tím pádem je levá noha komplet.
Pomocí upraveného ořechu 27mm povolíme tlumící patronu v pravé noze,jde to celkem ztuha.
Vyjmeme celou patronu z pravé nohy.
V místě osazení na 21mm plochý klíč je nutno tělo patrony nahřát,aby se uvolnilo závitové lepidlo.
Po té pomocí 21mm plochého klíče a 27mm ořechu patronu rozšroubujeme.
Vylijeme tlumičový olej ze spodní části,po vyjmutí kompresního pístu z horní části vylijeme i její obsah.
Naplníme spodní i horní část(vložíme zpět kompresní píst) novým tlumičovým olejem(10W),použil jsem 7,5W a cca 45ml.
Sešroubujeme patronu dohromady,na závit můžeme kápnout malé množství závitového tmelu.
Našroubujeme patronu zpět do korunky vidlice,závit korunky před tím lehce mázneme vazelínou.
Vyzkoušíme funkci lock-outu(zavírání),při menším množství oleje nebude správně fungovat.
Provedeme řádnou očistu vnějších nohou,vypereme mazací molitany pod gufery např.v cyklostaru.
Vložíme napuštěné molitany v mazacím oleji(30W) pod gufera.Ty předtím lehce mázneme zevnitř vazelínou např.
Yarolline suspension.
Vložíme vnitřní nohy do vnějších,zespod stříkneme do každé vnější nohy cca 10ml/30W mazacího oleje.
Vložíme M5 inbus s podložkou do pravé nohy,na levé táhlo nasadíme matici 10mm a vše utáhneme.
Na vidlici nasadíme ovladače tlumení odskoku,pomalé komprese a zavírání a nafoukáme na provozní tlak.
Gufera z venku ošetříme silikonovým olejem(Brunox-deo).