Deník tech,tour,občasník.
MRÁZEK-HT 2012
1.3.2012
Koncem měsíce se mám ozvat ohledně stavby rámu.Jsem od prosince asi pátý v pořadí.Komponenty na stavbu jsou všechny,nezbývá než čekat na rám.Doufám že alespoň v květnu dorazí.Letošní verze bude-SS(singlespeed) s pevnou karbonovou vidlicí a přední kotoučovou brzdou Avid BB.Celková váha bajku bude pod 9,4kg.
Na ss bajku jsem vyrazil poprvé v létě v roce 2007.Je to celkem zajímavé zpestření.Do podzimu jsem najezdil cca 1000km.Po rovině se nedá moc valit(převod 34/16z optimum okolo rychlosti 20km/h).V kopcích si člověk docela mákne.Objel jsem i jednu 150km trasu okolo VVP Libavá.Jinak je to maximálně bezůdržbový bajk(s pevnou vidlicí).Taky je nutno připočíst menší poruchovost,celkovou jednoduchost a nízkou cenu.
Teoreticky mám v plánu letos uskutečnit na siglespeedu cestu do Jeseníků(Penzion MIREI),tzn. tam a zpět s přespáním,což by dalo za dva dny přes 300km.Největší problém by byl asi na zpáteční trase,kdy je třeba překonat kopec Vidly,kde převýšení činí přes 10%,což pro jediný převod 32/16z nebude úplně optimální.
22.3.2012
Konečně dorazil titanový hardvér na Thomsona(po 5-týdnech),pár gramů je opět dole.
29.3.2012
Dnes odeslány parametry HT rámu ke stavbě.
16.5.2012
Dnes e-mail od Franty .Rám téměř hotov,zbývá dodělat jen navářky a lak.Termín dodání se opozdí o 14 dnů,neboť si Franta zlomil klíční kost.I tak je to parádá,opět dodržel co slíbil.
8.6.2012
Rám je hotový,dorazí příští týden.
10.6.2013
Rám dorazil téměř před rokem,bajk je ve druhé singlespeed verzi.Dnes objednány J&L M5 Seat post Yokes pro odlehčení Thomson sedlovky.
5.2.2014
Pohrávám si s myšlenkou stavby dalšího rámu.Tentokrát by se jednalo o pevný rám na kotoučové brzdy(PM úchyt) a s kompromisní geometrií pro 26" a 27,5" kola.Materiál samozřejmě cr-mo(Columbus Zona a pod).O stavbu bych požádal opět Františka Mrázka.Geometrie na míru+další specialitky(tahy měničů spodem a pod) samozřejmě.Proti předchozím rámům zvolím širší zadní stavbu pro 2,25" pneu.Sedlovka klasika 27,2mm.Akorát váhám nad délkou výšky rámu mezi 20,3"-21,3".Dle ní bych volil délku sedlovky 350/400mm.Při nižším rámu(20,3") a delší sedlovce 27,2/400mm(carbon) by byl určitě bajk pohodlnější.A na závěr bych volil pevnou přední vidlici(cr-mo) s PM úchytem brzdy.
18.6.2014
Druhá verze je pro vidlici 100-120mm zdvihu,zamlouvá se mi SR Epicon LO-RL s hmotností pod 1,7kg.Osazení Sram,pohon x-9,x-7 brzdy a zbytek komponentů z Fortu.Takové lehké endurko s hmotností okolo 11,5kg s bytelným rámem(Columbus Thron),bytelnými koly a lehkou vidlicí.Žádná velká gramařina jako u softailu.
rám | mrázek columbus thron 20,5“ (520mm) pm disc | 2200 |
vidle | suntour epicon x-1 LO-RC 100(120)mm | 1670 |
hlava | roox no threadless | 155 |
představec | 90-100mm+spac. | 150 |
řidítka | carbon 660mm | 175 |
gripy | sting foam | 40 |
řazení | sram x-9 trigger+alu bolts | 225 |
lanka+bow | stainless shift,alligator | 70 |
brz.páky | Avid elixir x-7 | 0 |
brzdy | Avid elixir x-7,160mm shimano cl rotors xt+xtr,ti bolts | 775 |
smyk | Sram 7.0+ti bolts | 112 |
šaltr | sram x-9 mc | 205 |
sedlo | wtb silverado | 227 |
sedlovka | carbon 27,2/400 | 225 |
upínák | vč.rámu | 0 |
kliky | sh xt 785 180mm 38/24t | 790 |
pedály | exustar pm-25 | 275 |
řetěz | sh hg 93+sram spojka | 272 |
kazeta | sh xt 11-34z | 295 |
náby | Sh slx cl disc | 570 |
upínáky | bolt-on | 67 |
dráty+nip | dt alpine III | 470 |
ráfky | mavic x 819 UST | 1081 |
pásky | ventilky café latex | 15 |
duše | tmel nt 150ml | 180 |
pneu | Schwalbe RoR 2,35" ss tlr pcs,RaR 2,25" dc kevlar | 1155 |
poznámky |
11399 |
15.12.2014
Po téměř tříletém provozu biku Mrázek HT 12 v SS verzi sem se odhodlal upgadovat ho na více převodů.Volil sem osvědčené komponenty.Šaltr sram x-9 sc,kazeta sh xt 11-36(10),řetěz kmc x-93 10,řazení sh slx(660) 10 pouze pravé.Celek funguje precizně,krok řazení i šaltru je stejný 1:1.Prozatímně nasazen převodník 32z,nahrazen bude speciálem od Absolute black 34z.Kompletní bike zatíží váhu necelými 9,1kg.
rám | mrázek columbus zona 20,5“ (520mm) | 1955 |
vidle | exotic rigid carbon 445 (sl.220mm),ti bosses | 887 |
hlava | aerozine black+alu bolt | 97 |
představec | syntace f-99+kcnc hollow spacers(3,5,10mm) | 117 |
řidítka | use atom flat | 135 |
gripy | velo foam | 19 |
řazení | sh slx 10.speed+ti bolts | 123 |
lanka+bow | nerez+jagwire | 130 |
brz.páky | sh xtr | 166 |
brzdy | avid sd 7+alu,ti bolt,nut+BBB tube | 347 |
smyk | ||
šaltr | sram x-9 sc | 203 |
sedlo | vertu | 175 |
sedlovka | thomson elite layback 27,2/410mm+ti hardware | 277 |
upínák | vč.rámu | 0 |
kliky | truvativ stylo+absolute black 32(34)T | 585 |
osa | sunrace 107mm | 266 |
pedály | exustar pm-25+ti bolt | 271 |
řetěz | KMC x-9 93 10 105 links+konector | 248 |
kazeta | sh xt 11-36 10.speed(11-13-15-17-19-21-24-28-32-36) | 338 |
náby | sh xtr | 415 |
upínáky | Bolt-on ti black | 43 |
dráty+nip | dt revo | 303 |
ráfky | Sun elq21 | 787 |
pásky | rubena+ventilky | 110 |
duše | tmel notubes | 130 |
pneu | schwalbe RaR 2,1" tlr pcs | 936 |
poznámky | 9063 |
30.12.2015
Jedna z vizí je přestavět poslední verzi Mrázek AM HT na AM FS.
Detaily vidím následovně:
-použití na XC a AM
-materiál cr-mo zeslabovaný přední trojůhelník (0.8,0.9/0.6),zadní stavba nezeslabovaná (0.8)
-geometrie TT 625mm eff,ST 520mm(20,5"),CS 425mm.
-průměr sedlovky 27,2mm.
-držák smyku DM horní
-hlava 1-1/8 klasika,zeslabovaná
-úchyt zadní brzdy PM direct 160mm
-osa 142/12mm pro zvýšení tuhosti
-čep cca 80mm nad středovým složením a mírně dopředu na úrovni 39z převodníku uložen na valivých ložiskách
-tlumič Suntour Durolux RC 215x63,s regulací komprese v 8-mi stupních,přepákování 1:9/1 pro lineární chod tlumiče,menší namáhání a lepší regulaci.
-zdvih zadní stavby 120mm
-zadní stavba pro 2,35" pneu
-hmotnost rámu bez tlumiče na hranici 3000g.
Hmotnost celého biku na 2,35" gumách,180mm předním kotoučem vidím s přehledem do 12,5kg.
19.11.2016
Dostal se mi do rukou nový celokarbonový odpružený rám se zdvihem zadní stavby 120/130mm za 1/5 původní ceny,samozřejmě se zárukou.Jedná se o renomovanou a osvědčenou značku.Hmotnost rámu s tlumičem 2960g v XL velikosti.Systém odpružení je velice uznávaný virtualní čep.
Výsledkem bude celopéro na pomezí XC/AM s 2,35"/2,25" pneu a hmotností pod 11,7kg.Výbava sram x-9,sh xtr, xt 8000,dt swiss 240,RS Monarch+Reba(Revelation),carbon ráfky,KMC,CN spoke,Schwalbe NN ss...
15.10.2020
26er stále žije,ale na svižnou xc jízdu by asi nebyla špatná dvacetdevítka,Tu bych zřejmě moc nevyužil,spíš to vidím výhledově na dnes proflálý gravel s karbonovým rámem i kolama s hmotností okolo 8,5kg.Na lehkého trail bajka stejně bych volil 27,5" na min 2,35" gumách,klidně custom oceláčku třeba od F.M.Felt virtue ltd ale maká výborně,netřeba na něm cokoli měnit.Právě dorazily gumy Maxxis Ardent 26x2,4"(2,25") exo tr,malá změna po Schwalbe.Od Maxxisu vozím osvědčené Xenithy a Detonatory 26x1,5".Dále mi tu leží solidní set od KORE,karbonové vlaštovky Mega K1 760mm(197g),ráfky Mega 22,5in/28mm out,tubeless ready s 460g,představce XCD 90mm(xc/road) a trailový CUBIX 80mm(139g).Na příští sezonu vidím revival softailu,obutí po 17.letech asi opět Rubena(Mitas) a to Scylla 2,25.Jinak vše drží.Do foroty budou ráfky American Classic Race 330g.Reálná hmotnost páru je 671g,při vnitřní šířce 24,5mm!
3.3.2021
V plánu byl rezervní rám na pracáka pro V brzdy za lidovou cenu.To se podařilo a za lidovou tisícovku mi doma přistál rám od Authoru,model Traction V 2016.Zpracování rámu je velice solidní,doplněno frézovanými díly,tapered hlavou a PM úchytem zadní brzdy.Materiálem je klasika dural,double butted poladěný hydroformingem se solidní hmotností 1910g ve 21ˇ velikosti.Nakonec to vidím na nový tourist/gravel/commuter bike s některými atypickými komponenty,většina bude ze šuplíkových zásob.První a zásadní budou zapletené kola v 27,5" s gumama v šíři 1,5-2,00".Na postu brzd vychytané mechaniky Avid BB 7,doplněné kompozitovými pákami Sram 9.0 a vedením od BBB BCB-04.Řazení zřejmě od SunRace,SIS páčky(vozené na pracáku),tzv.thumbshifters.Vidlice bude stopro full carbon tapered,ve stejném designu jako rám.Mezi ní a rám skvěle zapadne hlava FSA No 57E Orbit SE ZS Převody klasika 2x9,kliky Sh xt a placky 42/27,28,30z(TA Specialites,Rotor,PMP),kazeta sh xt 11-32z..A na závěr řidítka,naprostý atyp,dualbary prostě kopie Jones H bar,loop bar.Řidítka budou doplněny gripy i omotávkou pro několik pozic držení.Neméně důležitá je hmotnost,ta se ukočíruje pod 10kg.
22.3.2021
Dnes jsem vyzvednul nové velmi atypické řidítka M-wave doublebar,provedení je velice kvalitní,šířka 660mm/31,8mm.Zahnutí k jezdci 45°.Řidídka nabízejí několik úchopů,uchycení spešl(válcové)řidítkové brašny,více prostoru je i pro tachometr,navigaci,světla atd.Jedíným mínusem je poměrně velká hmotnost 523g.
17.10.2021
Zaobírám se myšlenkou postavit nový bajk na ježdění do práce.Stávající Author Basic má od roku 2009 najeto 45000km.Ten bych ponechal se staršími(původními komponenty) na zimní provoz.Nový bajk by s novým rámem,vidlí,hlavou,představcem,řidítky,sedlem,sedlovkou,brzdami,řazením zdědil zbytek komponentů po loňském tuningu.
4.1.2022
Tahle myšlenka mně neopustila.Rám mtb Spyder Stor zakoupen již během léta,lak na míru a cena lehce přes litr! Rám má dlouhou hlavovou trubku jako na silničním konkurentovi a delší zadní stavbu(430mm).Vidle XLC byla o něco dražší,konstrukce,je zajímavá z hlediska použití dvou materálů,ocel(sloupek) a hliník(korunka+nohy),asi jako retro vidlice Cannondale Pepperoni.Sloupek ponechán o něco delší(kvůli pohodlí-pružení)a představec bude otočen do negativu.Řidítka přijdou silniční berany-oblouky.Důvodem je zakoupení levných dualů Sensah 2x9.Převody 1x9 budou hodně najemno 42/11-21z.Na postu brzd dorazí ze Španělska cantilevery,ty doplním TI šrouby a hlavně originální špalky vyměním za Koolstopy.Kola bodou šuplíkové 26" a gumy Schwalbe Kojak 2,00" kevlar+drát 1000g na páru.Celý bajk se vleze na váze do 10,2kg.
4.9.2022
V příštím roce mám opět v plánu vícedenní solo akci na bajku po Jeseníkách.Bude to už po páté,bajk zvolím nespíš univerzál Mrázek trail s odpruženou vidlicí.A protože nemám rád a nejezdím pro mne fádní katalogové stroje tak půjdu opět proti proudu a místo odpružené vidlice přijde pevná.Ve výběru je cr-mo 4130 vidlice Surly Krampus.
22.09.2023
Letos defakto na bikepackingovém Mrázkovi HTT najeto přes 1500km po různých i vícedenních akcích.Na lehčí terén,šotky a asfalt je pevná vidlice ideální.Velkou pomocí proti vibracím jsou SQ lab gripy a nedám dopustit rovněž na SQ lab vnitřní rohy.Protože rám je designován i na větší kola,tak se mi tu začíná hromadit matroš na 27,5" záplety.Ráfky budou alu DT swiss spolu s niply a podložkami pod ně,náby 350 rovněž,dráty ploché CN spoke 424 aero.Obutí bezdušové,zřejmě Schwalbe G-One speed 27,5x2,00".