Jdi na obsah Jdi na menu
 


FELT Virtue LTD custom FS carbon 2017-24

FELT Virtue LTD custom FS carbon 

1.1.2017

Celokarbonový odpružený 26er AM rám za cenu kvalitního tlumiče.Zdvih zadní stavby 120/130mm.Odpružení typu virtual link.Zadní stavba se otáčí na čtyřech hlavních čepech pomocí valivých ložisek.Spojovací ramínko Equilink je uloženo kluzně,čepy jsou doplněny maznicemi.Čep v oblasti zadní osy chybí.Mini ohyb v řádech stupňů je přenechán pružnosti materiálu(karbon).Stejným způsobem je řešen rám Mrázek softail (ocel).Šetří se hmotnost,zůstává tuhost zadní stavby a snižuje se servisní náročnost.Patky zadní stavby mají klasickou rozteč 135mm pro rychloupínák.Zadní nába drží v patkách prakticky jen na jejich koncovkách.Tuhost zadní stavby u fullu je zcela zásadní.Proto byla zvolena průchozí osa 135x10mm DT Swiss RWS.

4.1.2017

Dorazila vidlice Rock Shox Revelation World cup.Top model s karbonovým sloupkem a korunkou.Vše doplňuje pevná osa Maxle 15mm.Zvláštností je systém DPA.V levé vzduchové noze dochází točítkem ke změně zdvihu vidlice 150/120mm(sjezd/výjezd).Systém je soloair(2013) s jedním ventilkem.Vzduch se přepouští mezi pozitivní a negativní komorou.V pravé noze je tlumící systém s regulací odskoku(dole) a páčkou lockoutu(3-polohy) a točítkem pomalé komprese(lsc).Hmotnost s pevnou osou a celým sloupkem cca 1710g.

5.1.2017

Rám je sice konstruován na 130mm vidlici,ale 150mm zvládne a navíc dojde ke snížení hlavového úhlu o cca 1°.Snižování na 120mm se bude hodit do výjezdů.Uchycení třmenu přední brzdy jsem nakonec zvolil přes blbuvzdorný PM/PM adaptér 25g.Adaptér se uchytí dvěma M6x16(18) šrouby na vidlici.Další dva M6x30(16)šrouby a caliper podložky drží vlastní třmen na adaptéru kde se provádí i jeho seřízení.Při sundání vidlice se odmontuje jen třmen z adaptéru,ten zůstavá na vidlici.Chytré řešení které přídá pár gramů a šetří relativně choulostivé PM závity odpružených vidlic.

19.1.2017

Zkrácení hadic se povedlo bez odvzdušnění brzd na první pokus.Řídítka Token Vigilante carbon zkráceny ze 750 na 710mm.Představec Token MX doplní titanové šrouby M5x18mm.Na řadě je zkrácení karbonového sloupku vidlice.Z komponentů chybí expander do vidlice,přední kotouč,dráty a páska do ráfku.

23.1.2017

Bajk je téměř hotov,ale pojízdný na kolech DT 350/XM 401/competetion.Zbývá sestrojit kola DT 240/SS Carbon AM/CN spoke 424.

31.1.2017

Kola jsou kompletní,hmotnost páru 1570g.Nasazeny plovoucí kotouče 180/160mm 155/105g,k upevnění použito 12 titanových šroubů.

15.2.2017

Bike je ve většině osazen karbonovými komponenty.Poslední chybějící díl do skládačky bylo sedlo.Po dlouhém zvažování i zde padlo rozhodnutí pro kompozit.Ergon SME pro carbon má karbonový skelet i lyžiny.Hmotnost je relativně na dobré úrovni.Provedení je naprosto precizní.Polstrování je poměrně tvrdé,zhruba jako u nového Fizik Tundra.

17.2.2017

Ocelové šrouby M5x18 vyměněny za titanové,hmotnost představce Token MX 90mm po úpravě solidních 129g.

11.3.2017

Bajk je kompletní.Na spodní trubku nalepena protiprůrazová folie.

13.3.2017

Poladění asi nejlepšího šaltru od Sramu s top poměrem výkon/cena/hmotnost.Kladky nahrazeny SunRace SP 856 a všechy šrouby z oceli za aluminium.Hmotnost po úpravě 195g.

29.3.2017

Zadní odpružení maká efektivně,pokud se hodně silově nešlape do prudkých stojek.Tam je lepší přivřít kompresi na tlumiči do druhé polohy,eventuelně do té poslední.Ale i tak není tlumič a ani vidlice uzavřena natvrdo.Zřejmě ochrana tlumičů proti poškození.Zadní zdvih nastaven na 120mm(130mm původně).Při větším zdvihu se zadní stavba při shodném tlaku v tlumiči chová jako Cadillac.Testování s nejlepším poměrem komfort/záběr ještě proběhne.Felt s carbonovým rámem je do kopců línější než pevný AM Mrázek HT s tenkými ocelovými trubkami.Jízda na Feltu je ale zábavnější a většina malých překážek se dá přejíždět v sedě.Rychlost a jistota ve sjezdu je taky někde jinde.Na opačné straně je otázka servisu zadní carbonové kyvky a tlumiče.Spojovací tyč uložená na kluzných pouzdrech bude chtít pravidelnou péči.Ložiska čepů po sezoně čeká rozborka,vyjmutí prachovek,vymytí ložisek a namazání hustou vazelínou(zelená Motorex).Rám je solidně tuhý v torzi,hmotnost s tlumičem však atakuje 3kg.Došlo ke ztrátě spodní šroubu spojovací tyče,i po výměně a zelepení šroubu dochází k jeho povolování.Z dalších neduhů konstrukce je odlítávaní nečistot od zadního kola přímo na čepy zadní stavby.Geometrie rámu je povedená,i se 150mm zdvihem přední vidlice se dá vyjet do prukých stojek pokud síly stačí.Systém snižování zdvihu na vidlici 150/120mm je pro mně využitelný jen minimálně.Zbytečně komplikuje konstrukci vidlice a navyšuje jeji hmotnost(+75g).Sedlo Ergon vždy prvním usednutím připomíná kovadlinu,ale s narůstacím časem jízdy je jasně čitelný jeho dokonalý tvar.Problémy sedacích partií po jízdě jsou nulové.A to jsem zvolil dle tabulek S variantu místo M-kové.

18.4.2017

Domazání kluzných ložisek spojovacího ramínka Equilinku pomocí maznice Exustar,mazivo použito od Bike Worx lube star original po zhruba 20-ti hodinách provozu.

9.5.2017

Elixiry s plovoucími kotouči brzdí jako šlak i s obyčejnými organickými deskami Force,A2Z.U předního 180mm byly problémy s jeho křivostí.Osvědčil se postup při obrácení bajku hore koly,vyjmutí desek z třmene a dorovnání křivosti rovnákem Super-B na kotouče.Při nasazených deskách se nedařilo problém odstranit.Opět uvolněná hlava.Lehce volný spodní šroub představce.Utaženo na min 6Nm.Doplněn tmel 2x25ml do obou kol.Tlak drží,cca 1,75b je optimum.Nečistoty od zadní gumy se hromadí v prostoru zadní stavby,ta bude po sezoně podrobena pečlivému servisu.Zejména kluzné části Virtual linku čeká kompletní rozborka a valivé ložiska hlavních čepů výměna maziva.Zde po perfektním vyčištění dojde k namazání velmi hustou vazelínou proti vymytí,Motorex green.Přeci jen je zde rotace ložisek opravdu minimální.

29.10.2017

Letos najeto 1360km.Vše makalo na jedničku.Geometrie kola mi sedla perfektně spolu s dobrými jízdíními vlastnostmi.Desky Force zhruba v polovině životnosti.Proběhne rozborka tlumiče a vidlice.Na rozborku pedálů Zeray je třeba specifický tenkostěný trubkový klíč 8mm.Domazání kladek šaltru.Po sundání kazety s ořechem z DT 240 DBIS náby se ukázalo méně nečistot než u 1/3 méně jeté DT 350 DBIS.Výměna ocelových šroubou malé placky za titanové,úspora 2,5g.

8.11.2017

Rozborka dvou horních hlavních čepů zadní stavby.Nečistot minimum.Vyjmutí prachovek valivých ložisek odhalilo čistou vazelínu,doplněna nová.Chod čepů hladký.

14.11.2017

Během sezony probíhalo pravidelé domazávání kluzných ložisek spojovacího ramínka Equilinku pomocí maznice Exustar,mazivo použito od Bike Worx lube star original.Ale stejně mi to nedalo a celé ramínko jsem z kyvky vymontoval(2xM5 šroub).Po té je třeba vytlačit vnitřní ocelové čepy(2x).Z raminka se vyndají acetylové přírubové podložky(4x).Vše se řádně vyčistí isopropylem,hlavně útroby v ramínku okolo kluzných pouzder-DU Bushing 1008(4x).

20.11.2017

Novinkový Schwalbe Nobby Nic Evo TL-E SS, Addix SpeedGrip 26x2,35" s téměř 717g nahradí přední gumu(Nobby Nic Evo TL-E SS Trail star 26x2,35" 694g),která poputuje na Mrázka HT AM dozadu.Zadní Nobby Nic Evo TL-E SS Pacestar 2,25" (653g)bude na hrazen stejnou gumou,ale ve verzi Gate star(GSC),four cross(4x) s 639g.

18.12.2017.

Rozborka tlumiče RS Monarch RT3.Uvnitř po 1360km a pravidelné očistě Brunox deo téměř čisto.

21.12.2017

Rozborka vidlice RS Revelation WC DPA.Vnitřek rovněž téměř čistý.Stíráky během sezony pravidelně udržovány Brunox deo.

13.1.2018

Dokončení GO zadní kyvky.Rozborka spodních hlavních čepů.Ložiska ve spojovacím bloku OK,Ložiska které jsou součástí zadní karbonové stavby lehce přidrhovaly,po vyndání prachovek zjištěna absence vazelíny.Právě v prostoru kolem nich dochází k největšímu znečištění odletávajícího od zadního kola.Vše domazáno ložiskovou vazelínou,vložení čepů a matic,dotaženo na 20Nm.Vložení promazaného ramena equilinku a dotažení šroubů na 3-4Nm.Všechny závity pojištěny modrým Loctite 242.

30.1.2018

Lehké doladění symetrie zadního kola,zadní guma je v kyvce dost natěsno.S alu niply bezproblémové otáčení,levá strana o cca 1/3 otáčky povolena.Niple zakápnuty Loctite 290.Nalepena nová CFL páska.doplněno 30mL NT tmelu.

4.2.1018

Bajk je cajk.Tedy téměř připraven na sezonu 2018.Vidlice se zdá že má po přemazání menší odtrh.To samé platí o zadní stavbě.Plánuju do do zadní kyvky,konkrétně zadní karbonové vidlice  nalisovat lepší ložiska(Enduro).Poslední oříšek je rozborka pedálů Zeray sp 108.Na povolení matice pod prachovkou na M6 inbus je potřeba ořech 8mm.Klasické provedení má v průměru cca 12mm,díra okolo matice je však cca 10mm.

17.2.2018

Originální kladky v Sram x-9 šaltru byly nahrazeny Sunrace již vloni.Problém byl pouze s originálem Sram,občas praskla kladka,zřejmě z důvodu příliš těsného otvoru pro nalisování ložiska.Cena originálu je cenový úlet.O málo Lehčí Sunrace stojí cca 1/4 originálu.Letos budou nahrazeny kladkami s keramickým ložiskem a cca poloviční hmotností.

22.2.2018

Pedály  Zeray sp 108 rozebrány pomocí upraveného 8mm ořechu.Uvnitř se nachází dvojice bronzových kluzných ložisek.Díky tomu je pedál nižší a tretra je blíže k ose.Konkurence Welgo,Exustar,X-pedo má jedno z ložisek valivé.

13.3.2018

Kladky s keramickým ložiskem dorazily,zpracování je velice solidní,rovněž tak hmotnost.Vlastní ložisko nemá zádnou gumovou prachovku.Otázkou je tak čím mazat nebo nemazat vůbec.Kladky jsou z plastu s rozlišením lower/upper.Prachovky aluminium v několika barevných provedeních.Hmotnost měniče sram x-9 je tím pádem pod 190g.

18.4.2018

Po zimním servisu je chod pérování lepší než loni u nového kola.

28.10.2018

Venku leje jak z konve,sezona je u konce a začíná čas servisu.Ten byl před letošní sezonou důkladný.Proto po cca 1200km nebudu zřejmě řešit odpružení vč.čepů rámu.Vše makalo na jedničku.Provedena rozborka keramických kladek,vyčištěno isopropylem,nemazáno.Rohatka dt 240 byla taky podrobena rozborce jako vloniJediná změna je na pozici malé placky.Sh xt 24z nahradí naprosto atypická 23z placka Rotor MTB XTR M970.Menší pila se bude hodit,ale aby to nebylo tak jednoznačné tak převodník je oválný.V místě největší páky má cca 24z,v mrtvém bodě asi 22z.Pro uchycení na kliky sh xt fc m 8000 bylo třeba lehce doladit díry v převodníku,díky tvrdoeloxu made in Spain to nešlo úplně hladce.

14.1.2019

Přece mi to dnes nedalo a vymontoval jsem tlumič z rámu,v sezoně došlo asi dvakrát k nenadálému snížení tlaku v komoře.Loctitu na šrouby je třeba dát méně,měl jsem problém s povolením toho horního.Po rozšroubování těla byla uvnitř lehce špinavá vazelína.Vše vyčištěno a namazáno,viz SERVIS.Šrouby čepů utaženy na 10Nm.

18.3.2019

Dnes ještě na poslední chvíli provedena rozborka RS RVL WC,vnější nohy+vzduchová část.Mazací molitany vyprány v Cyklostaru,vazelína i olej byl celkem čistý.

7.11.2019

Letos až na úniky tlaku vzduchu v tlumiči OK.Objednána sada těsnění.Na zkoušku stříknuto do tlumiče přes ventilek 1ml jakostního 100% silikonového oleje.Únik tlaku po tomto zákroku zanedbatelný,navíc došlo ke znatelnému zvýšení citlivosti.Letos najeto 1250km.

26.11.2019

Ke zvážení je zvýšení citlivosti zadního odpružení.Kromě vyčištění a přemazání ložisek hlavních čepů přijde na řadu i repase tlumiče a jeho promazání  originální RS dynamic seal grease+15w50 air can lube.Možná zvolím raději českou klasiku v podobě jakostního silikonového oleje spolu s vazelínou.Finále ladění bude ve výměně horních vložek tlumiče buď za jehličkové Endurobearings nebo pětidílné Fox,slibující radikální zvýšení citlivosti(50%).Rotace horního čepu tlumiče je mnohem větší než u spodního,kde se naopak z důvodů vymačkaní náhrada za jehličky nedoporučuje.

6.1.2020

Kazeta SH XTR 11-34/9  překročila v nájezdu magickou hranici 10tkm.Problémy se střílením řetězu na 11z a 26z pastorku.Řetězy KMC a Campa je dobré měnit dříve při cca 129,6mm.Po pár stech km problémy sice ustaly.Na nahození připraven řetěz Shimano Ultegra CN 6701.

9.1.2020

Rozborka vidlice a tlumiče,vzduchové části,mírně špinavé mazivo.Z horního oka tlumiče vyjmut hliníkový čep a vylisována vložka pomocí lisu Unior.Práce šla hladce.Nalisována nová pětidílná vložka FOX.

11.1.2020

Repase celé zadní stavby.Ložiska mírně přidrhují(i přes poměrně čisté mazivo),ve vahadle více,nejvíce ve spojovacím alu bloku,hlavně to na straně klik.Ložiska vyprána,vyfoukána a odmaštěna ispropylem.Namazáno lithiovou vazelínou od Yarroline.Závity čepů a šroubů pojištěny Loctite.Do vzduchové komory tlumiče přes ventilkový otvor doplněno 1mL jakostního silikonového oleje,nafoukáno na 155psi.Najeto 3820km(2017-2019).

10.4.2020

Nasazeny nové gumy Schwalbe Nobby Nic 26x2,35"(661g) a 2,25"(663g),addix speed grip evo tle.Na zvážení je i dozadu vrazit 2,35".Novější verze verze gum jsou většinou užší.Na karbonové větve Token nasazeny silikonové gripy+zátky ESI green.

13.11.2020

Teoreticky proběhne menší změna převodů.Bude změněna kazeta.Shimano xtr 11-34z nahradí Shimano xt 11-32z.Z té bude odstraněn 11z pastorek vč. lock ringu a za 32z přijde nasadit Fouriers 36z rozšiřující pastorek.Na stojanu vše vyzkoušeno,pro změnu s ultralehkou Sram XG-999 11-32z.S šaltrem Sram x-9 a řetězem Sh ultegra 10 na Mrázkovi to makalo výborně.Vznikne tedy 12-36z 9.speed kazeta s Token 12t  lr.

10.1.2021

Každoroční servis odpružení,letos po cca 1450km.Čištění a mazání vzduchových částí (Revelation,Monarch).Dle doporučení výrobce se tento úkon provádí po určitých hodinách,nebo minimálně jednou ročně.Takový Rock Shox nabízí za rozumnou cenu i servisní kity(Stíráky,těsnění,mazací molitany) a proto není problém si vše udělat sám a neplatit za drahý servis,což u ostatních značek zdaleka neplatí.A zrovna opomíjení servisu na nejdražších komponentech biku se nevyplácí,chod se zhoršuje a po letech se může objevit nevratný problém s poškrábanou pístnící na tlumiči a nebo s vnitřníma nohama na vidlici.Z vlastní zkušenosti vím,že po vlastní rozborce a kvalitním promazání chodilo pérovámí lépe než na novém kole.

25.12.2021

Pohrávám si s myšlenkou doplnit minimálně na Felta teleskopickou sedlovku.Zaujala mně značka BikeYoke s modelem Divine.Do rámu se teoreticky vejde 160mm verze.Tahle značka oplývá dle recenzí provozní spolehlivostí,precizní funkcí,relativně snadným servisem hydraulické části+dostupnými servisními kity apod.Jedíný oříšek bude vrtání do rámu.

17.2.2022

Po pěti sezonách proveden kompletní servis vidlice vč. tlumičové části.Vzduchovou část a vnější nohy dělám každoročně,letos navíc proběhla výměna opotřebených stíráků a mazacích molitanů.V pravé noze byl vyměněn olej(solidně zakalený) 5w 134mL za Motorex 7,5w.

7.3.2022

Ve stejném intervalu jsem se vrhnul na celkový servis tlumiče RS Monarch RT3.Vzduchová část byla řešena pravidelně každý rok,ta tlumičová až letos.Olej byl zakalený a zpěněný,vylito cca 22mL/7w.

16.7.2022

Precizní sedlovka německého výrobce je už nějakou chvíli doma a čeká na instalaci.Jedíný zádrhel je vrtání do karbonového rámu.

22.07.2022

Sedlovka nasezena a proveden test,vypadá to velice slibně,boční vůle minimální a 160mm zdvih značný.

14.2.2023

Proběhnou drobné úpravy bajku v podobě změny rohatek(zubatek) zadní náby DT swiss 240,řetězu a gripů.

15.2.2023
Záměna rohatek 18T za 54T(Point of engagement-POE),navíc na fullu a ještě s virtuálem to bude mít zásadní vliv na kickback,.Zmenší se úhel záběru,zvýší se jeho okamžik,ale zase dojde k většímu ovlivnění reakce od zadní náby na kliky.Celá změna bude předmětem jarního testování

18.2.2023

Instalovány 54z zubatky,lehce máznuto spešl DT Swiss Molykote TP 42 vazelínou s 5% minerálního oleje,kterou výrobce důrazně doporučuje.18z verzi mažu jinou vazelínou,ale u 54z verze nemíním riskovat protočení a stržení jemných zubů s bolestivým následkem.Zvuk je oproti 18z verzi mnohem hlasitější,prostě uječenější zadní nábu jsem ještě nevozil.

19.2.2023

Deštivé počasí mě přimělo pokračovat v práci.proveden každoroční posezonni servis RS Revelation,po 800km byla vidlice uvntř téměř čistá,také díky novým stírákům v minulém roce.Mazací molitany očištěny,vzduchová část namazána PM 600.Do každé nohy nalito cca 10mL mazacího oleje.RS Monarch rovněž rozebrán a  vzduchová komora máznuta PM 600 místo Yarroline.Navíc doplněno ještě cca 0,5mL silikonového oleje.Dofouknuta IFP komora,doporučeno 350PSI(RT3).

26.9.2023

Dnes dorazil z Carbon servisu opravený ráfek Superstar AM carbon(prasklina z boku,uvnitř,2x poškozená patka a hluboké rýhy).Dodací lhůta cca 3 týdny za 2500,- kč bez dopravy.Provedení opravy je kvalitní,ráfek celkově vyhlazen od oděrek,místo přelomení lze identifikovat až podrobnější prohlídkou.Zàruka na opravu je 1 rok a navýšení hmotnosti vlivem přidání materiálu do 3g.Jsem zastáncem opravy a šetření životního prostředí,ale za zvážení stàla i výména ráfku,spíše zrovna obou.Volil bych dnes vychytané EIE carbon.

 

23.10.2023

Po dvouměsíční pauze(destrukce zadního ráfku a výpletu),konečně vyjeto.Vše se zdá OK.Nasazeno integrované alu víčko se šroubem. Původní dekl i s alu šroubem měl skoro 2x tolik.

 

25.11.2023

Čínské plovoucí kotouče byly parádní,ale chtěl jsem změnu.Kotouče od rybářů jsem zvažoval,ale nakonec stejně jako na Mrázka volil Sram,konkrétně centerline s unašečem,180 a 160mm.K nim samozřejmě nejlíp padnou originální desky Sram s al základnou.

7.1.2024

Nahozeny nové gumy Schwalbe Nobby nic tle evo adixx speed grip 26x2,4" (858g) a 26x2,25"(762g),tj. v páru 1620g.Předchozí (prakticky identický) set měl pod 1350g.Rubena ventilky vyměněny za kopie DT swiss s alu matkou na klíček.

7.2.2024

Předsezonní servis vidlice RS revelation,prvně použity maziva od RSP.Vyprány molitany,po vysušení napuštěny a do každé nohy nalito 2x5mL RSP air fluid F20 gold 20wt . Pístek vzduchové části namazán RSP slick kick místo hustější PM 600.Vidlice má po tomto zásahu značně snížený odtrh.