Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mrázek HT full 2023-25

14.9.2022

Dorazila pevná cr-mo vidlice Surly Krampus 29".Její primární určení je pro cykloturistiku(bikepacking)Je velice precizně svařena,hmotnost s plným sloupkem je přiměřená.Sloupek má výztuhu uvnitř v místě navaření na nohy.Výrobce pamatoval na úchyty na košíky na láhve,nosič,blatníky a IS 51mm návarek pro kotoučovu brzdu.Délka osa/korunka je 483mm,což odpovídá 120mm vidlici 26" s 15% SAGem.Ostatní parametry zde.

15.9.2022

Dnes proběhlo drobné ladění a hledání komponentů.Na vidlici naroubován IS/PM adaptér +20mm pro Avid,pokráceny Ti šrouby na M6x16mm.Přední nába DT swiss 350 DBIS dostane nové koncovky pro 5mm rychloupínák.Bude stejný jako ten zadní,BBB wheel fixed.Jde sice o lehký úpadek co se týče tuhosti,ale na pevné vidlici to nevidím jako zásadní.načež pevná osa 15mm by mohla z neodpruženého předku udělat sbíječku.Nahodil jsem košík na láhev,vypadá to sice zvláštně,ale je třeba to vyzkoušet.Do třech košíků na biku narvat láhve a do jednoho schránku s nářadím.

25.9.2022

Vyhrabán druhý Trek košík.Výměna Epiconu za Surly proběhne během zimního servisu.

24.11.2022

Pohon bude z 2x9 upraven na 3x9,s kazetou Sh XTR cs m 960 11-32z.

27.11.2022

Přes zimu je tedy kromě změny převodů na řadě i nový řetěz KMC X-9 EPT,výměna  přesmykače XT,Epicona nahradí pevná vidlice Surly.Proběhce servis brzd Avid Elixir 9 carbon,výměna pístků ve třmenech,přijde nová  DOT a na zkoušku budou nasazeny desky s příměsí mědi.

4.12.2022

Finální doladění klik a převodníků,drobný tuning v podobě Hope head doctor a titanových šroubů na zajíšťění desek ve třmenech Avid Elixir 9 carbon,náhrada za původní ocelové.

11.12.2022

Zřejmě finální podoba 2023 verze na lehkých jezdivých gumách.Těžká sedlovka je z důvodu podsedlové brašny Author SuMo na cykloturistické akce.

rám Mrázek bulgaria tubes cr-mo 20,5“ (520mm) pm disc 2250
vidle Steerer 215mm Surly Krampus disc cr-mo 4130,483mm A-C 1240
hlava Fsa orbit mx+Hope head doctor 128
představec Kore xcd 100/31,8+ti bolts+carbon spacer 10mm 137
řidítka Giant contact slr carbon riser 670mm/15mm rise 168
gripy 4Race foam 40
řazení Sram x-9 trigger+ti bolts 225
lanka+bow Stainless shift,alligator full lenght 112
brz.páky Avid x-9 0
brzdy IS/PM adapter +20mm,2x M6x35mm ti bolts 24g Avid x-9,180/160mm Floating rotors,ti bolts,adapter IS/PM 815
smyk Shimano deore XT,direct mount+ti bolts 138
šaltr Sram x-9 mc+ti bolts+SunRace pulleys 199
sedlo Ergon SME 3 259
sedlovka Author Aco sp 11 alu 27,2/400mm 346
upínák w/frame 0
kliky Sh deore xt 760,40T TA specialites,32T sh deore xt,21T Gerbhardt,Ti+Al bolts,SH BB 70 855
pedály Force mtb black+ti bolts 294
řetěz KMC x-9 93 EPT 103 links+conect 262
kazeta Sh xtr 11-32z 238
náby Dt swiss 350 DBIS 32h 15+5mm axle 493
upínák BBB bolt-on front+rear 79
dráty+nip 260+262mm+2x 262mm Dt sviss comp+alu squorx pro lock alu nipples+washers 419
ráfky Dt swiss xm 401 32h,no stickers 839
pásky Tesa 25mm 20
duše NT  sealant 110ml+Mavic valves 155
pneu Schwalbe RoR 2,35" ss tlr evo pcs,RaR 2,25" 1185
poznámky xc/trail/tour full ht bike 2023 MK 10896

23.12.2022

Proběhnou další drobné úpravy v podobě lehčího řetězu KMC X-9 SL,s dutýmí čepy a odlehčenými články,po zkrácení na provozních 105 čl.+spojka dává cca 246g na váze.Řetěz bude samozřejmě umyt,odmaštěn,prohnán ultrazvukovou čističkou a na závěr vyvařen v parafínové lázni pro maximální životnost,minimální tření a celkovou efektivitu a čistotu pohonu..Levné pěnové gripy nahradí Ergon GD1,eventuelně verze GE1 a kladky do šaltru budou možná opět Sram,původní občas praskaly,nasazena by byla nová verze type 2.Bajk bude na sezonu 2023 koncipován jako turistický terénní speciál.

7.1.2023

Dnes zkrácen sloupek vidlice Surly Krampus na cca 218mm(-37mm/-38g).Pod představec nasazeno cca 17mm karbonových podložek+jedna 2mm pod víčko Hope.Sloupek je o cca 5mm delší naž na SR Epiconu.Vše se bude ještě ladit.Jako bonus rezervní řazení Sram X-9  3x9 trigger,samozřejmě nové(NOS),jen pro info,co se dá i dnes sehnat.

13.1.2023

Původní středové složení Shimano deore XT SM BB 70 už toho naběhalo od roku 2005 dost.Stále se slušné točí,díky několikeré výměně maziva v ložiskách.Chtěl jsem nějakou změnu,Od Race Face jsemj nikdy nic nevozil.Proto padla volba na středové složení X-type team XC.Jakostní ložiska 6805 16 obsahují PhillWood voděodolnou vazelínu,točí se opravdu hladce.

15.1.2023

Provedena výměna středového složení Shimano  za Race Face,nasazeny poladěné kliky.Sundány bowdeny a lanka po šesti sezonách,ty budou opět nerezové,bowden můj oblíbený 4mm Shimano SIS-SP41 Dura Ace/XTR,koncovky alu Mortop.Sundán šaltr Sram X-9 pro očistu,v kladkách SunRace mazivo čisté.

16.1.2023

Dorazily gripy Ergon GE 1 slim.Hmotnost je o více než 20g nižší než GD 1 verze.Asi je budu ze začátku střídat,každá verze má jiný úchop.

21.1.2023

Jedna z posledních změn na postu pedálů,celý život vozím na mtb prakticky Wellgo,ty by nahradil trošku specifický Crankbrothers eggbeater 1,časem poladěn titanovými osami.

26.1.2023

Protože je letos bajk koncipován jako turistický dálkoplaz,je třeba přidat na variabilitě a pohodlí na postu řídítek.Ergon je za mě značka s vymakanýma komponentama,chtěl jsem ale zkusit ještě něco jiného,spíše exotického.SQlab je specialista se sedly,gripy a rohy.U gripů jsem volil model 711  TECH&TRAIL 2.0 se speciálním tvarem a zvednutím na koncích.K nim přijdou speciální vnitřní rohy typ 411,s alu montážními šrouby,rohy nejsou kovové ale z materiálu FRP.Velké plus je možnost brždění v pozici rukou na rozích.Srovnání gripů zde,SQlab jednoznačně vede v komfortu úchopu,při kombinaci gripů s rohy se to zase posune na jinou úroveň.Finální nastavení zřejmě takhle,šrouby utaženy na 2Nm.

30.1.2023

Revize kol DT swiss(2015),sundání unavených Tesa(25mm) pásek,na předním kole byla původní,vzadu měněna v r. 2016 spolu s pravými dráty.Na předním kole vpravo výměna dvou DT swiss competetion paprsků(262mm).Drobné doladění výpletu,matice ventilků Mavic nasazeny alu na klíček.Při té příležitosti kola poprvé převáženy,1754g (5mm koncovky) je solidní hodnota(P-814g,940g-Z).Nájezd 2015-2022=11900km,náby (ložiska) a rohatky jsou stále OK.

8.2.2023

Po osmi sezonách proveden větší servis brzd Avid elixir 9 carbon.Měl jsem podezření na únik DOT kolem pístků ve třmenu,zezadu na deskách byla mastnota.Asi by stačilo vyměnit jen těsnění,nakonec jsem vyměnil i pístky.Před natlačením nových pístků do třmenu těsnění ošetřeny DOT.Na průtokovém šroubu jsou rovněž dvě těsnění a protože byly v servisním kitu tak šly taky na výměnu.Pákám jsem se nevěnoval,tam se zdá problém není.Brzdy na závěr naplněny novou DOT 5.1 a odvzdušněny.

31.3.2023

XLC Antishock SP-R05 sedlovka 27,2/400mm je asi poslední komponent,který budu na celopevňáku testovat.Jedná se o specifický komponent s vloženým elastomerem v hlavě/zámku sedlovky.Nemůžeme zde mluvit o odpružení,ale spíše o zahlazení některých vibrací.Sedlovka hmotností zrovna neoslní,za to sní bude bezproblémově spolupracovat brašna Author Sumo.

13.4.2023

Lehký upgrade v podobě košíků na bidony od Specialized.Téměř 20 let vozím několik kompozitových košíků Trek bat cage k absolutní spokojenosti.Chtěl jsem ale opět vyzkoušet jinou značku.Model Rib kage 2 půjde klasicky na rám,Zee cage 2 s boční manipulací v provedení L/R půjde na vidlici Surly.

26.10.2023

Od příštího roku bude bajk definitivně provozován jako turistický speciál.Dostane nové "větší"  a lehčí kola na jezdivých gumách,novou sedlovku,kotouče a možná i kliky a kazetu.

28.10.2023

Proběhne výměna kotoučů,původně jsem zvažoval Shimano nebo Hope,čínské plovoucí za pár šupek makaly výborně,stejně jako originály Avid HS 1.Na příští sezonu nasadím Sram centerline 180 a 160mm.

3.11.2023

Jako rezervu na delší akce hodlám vozit TPU lehkou duši.

10.11.2023

Jeden ze zásadních komponent co se týče pohodlí je sedlo.Na stole mi tu leží precizní kousek Ryet aircode 3D.Skelet sedla je celokarbon vč. lyžin(oválných),ty jsou navíc zdrsněny v místě pro uchycení pro zámek sedlovky.Revoluční je potah,tzv. honeycomb vyroben pomocí 3D tisku.Sedlo je kratší 155x160mm na šiřku.Polstrování je tvrdší ve špičce a měkčí v zadní části.Sedlo obsahuje velký otvor omezující tlak na citlivé partie.Hmotnost je krásných 160g rovněž jako kvalita zpracování.

24.11.2023

Nejzásadnější novinkou na příští rok budou nové(druhé)kola v rozměru 27,5".Dojde k odlehčení a zrychlení celého biku.Ráfky od DT swiss budou rozdílné,přední lehoučký DT swiss xr 391 s 415g,zadní odolnější(kvůli brašně DT swiss xm 421 s 457g.Vnitřní šíře u obou stejná 25mm.V ceně jsou i Squrx alu niple a podložky pod ně.Dráty volím lehké a osvědčené CN spoke aero 424.S náboji nehodlám k vůli gramům experimentovat,robustní DT swiss 350 DBIS mi tu leží nějakou dobu v krabici.Zubatky s původními 16z vyměněny za 24z hybrid verzi.S celkovou hmotností bych se měl dostat pod 1675g.Kola budou obuty gravelovými Continentaly Terra Hardpack 27.5" x 2.00 ShieldWall TLR(536,546g),případně hladšími Schwalbe G-one speed(502,526g)sice stejného rozměru,ale v reálu jsou užší.Rozměr 27,5x2,0 odpovídá zhruba 26x2,35".

29.11.2023

Poslední komponent na zapletení kol dorazil a to osvědčené dráty CN spoke aero 424.

5.12.2023

Kola jsou zapleteny,hmotnost P=759g  Z=930g.Zřejmě nasadím sedlo od Ryet boost.carbon.

19.12.2023

K dalšímu zrychlení bajku lehce pomohou kladky s keramickýma ložiskama DJC. Dále je na zvážení použití 160mm kotouče i ve předu a tím i ubrání podložek a volba kratších šroubů ve třmenu.

1.1.2024

Deštívé počasí mě donutilo doladit výplety do finální podoby,nasadit Sram centerline kotouče 180/160mm s TI šrouby.Pak do třmenů dát nové desky Force organic s alu základnou a alespoň přední kolo osadit tl páskou ZTTO.Nahozena guma Continental Terra Hardpack 27,5x2,00,která nemá problém držet vzduch i bez tmelu.Ventilek(kopie DT swiss) osazen velkou alu maticí a ta se dá pohodlně utáhnout i prsty rukou.Pod ní samozřejmě nesmí chybět gumové o kroužek.Dále se bude ladit(měnit) zámek sedlovky neboť sedlo má oválné lyžiny.Na závěr nasazena kazeta Sh slx 11-28.Na ten úplný vyměněny karbonové podložky pod představcem za titanové.

3.1.2024

Zadní kolo osazeno tl páskou ZTTO 27mm(6g).Nahozena guma Continental Terra Hardpack 27,5x2,00,doplněn stejný ventilek.Do obou pneu nakonec nalito cca 2x30mL NT tmelu na základní zatěsnění.

26.1.2024

Dorazily ještě jedny gripy SQlab 711,ale ve verzi L,hmotnost je už ale docela obludná přes 180g.Tu zase kompenzuje pevná vidlice,ale její nepohodlí je třeba doladit pořádnými gripy s velkým objemem.Původní SQlab 711 M  tím pádem mají menší průměr.Při srovnávaní jsem zjistil že jsem je vloni vozil stranově přehozené.Vše je napraveno,gripy utaženy na 2Nm.V řešení je změna klik,sedlovky a snad časem i pedálů za nějaké fajnovější,bajk se stal poslední roky experimentálním,některé komponenty se budou prostě měnit.

14.2.2024

Na ježdění bez brašny poputuje do rámu lehká karbonvá sedlovka OG-Evkin sp 012,po doplněná titanovým šroubem M6x30 se hmotnost dostala pod 200g.Sedlovka disponuje dvěna zámky,jak pro klasické kulaté tak pro oválné lyžiny sedel,zde přijde Ryet boost.carbon.

5.3.2024

Sedlovka instalována do rámu,v  dolní části je opatřena protiskluzovou vrstvou a přesto byla pojištěna trochou chemoprenu.Sedlový šroub utažen na 5 Nm.Sedlový zámek rozebrán,odmaštěn a před osazením sedla rovněž pojištěn chemoprenem.Titanový štoub zámku zákápnut Loctite 242 a utažen na 4Nm.Řetěz nasazen KMC X9 EPT a kazeta Shimano SLX 11-28z s Token lr (222g).

17.3.2024

Po 125km  na smíšeném povrchu mohu potvrdit,že užší a větší (gravel semislick) pneu 27,5/2,00" při tlaku 2/2,5b nejedou rychleji než bikové 26/2,35" a 2,25" s tlakem 1,5/1,75b.Navíc lze u 27,5" ve předu pozorovat efekt horší obratnosti,přední kolo nejde tak lehce utrhnout z přímého směru a následné zatočit.Přitom rozdíl průměru kol 26 vs 27,5" je minimální.Na stole se mi tu už pár dnů povaluje rezervní alu ořech DT swiss ratchet mtb.Ten bude připraven spolu kazetou na rychlou změnu převodů.Při té příležitosti není problém provést lehký servis zubatek/rohatek ořechu.

7.5.2024

Na mtb červnovou každoroční vícedenní akci nasazena zánovní SH slx kazeta 11-32z,vyměněna za 11-28z na rovinaté akce.Hliníkový závěrný šroub Token pojištěn Loctite 222.Po 422km nenese alu ořech DT swiss známky otlaku od kazety,kdy na alu pavouku jsou jen tři horní pastorky.

12.9.2024

Na akci v Jeseníkách zjištěn prasklý drát v zadním kole,doma při ladění výpletu pak další dva.Usuzuji to malému utažení levé strany výpletu.Objednány dráty o 1mm kratší(273mm) a 8ks na levé straně vyměněno,jedná se o dráty zachycující reakci brzdy.

27.9.2024

Zadní kolo opraveno,rovněž doladěno přední.Páska ZTTO stržena z důvodu shrnutí  na jednom místě,která jinak držela velmi dobře.Letos najeto jen 845km.Nasazeny nové kotouče na sezonu 2025,vzadu klasika 160mm a dopředu místo původního 180mm atypický 170mm.Díky tomu místo šroubů M6x35 použity M6x30mm a ubrány dvě konkávní a dvě konvexní Sram podložky u třmenu.Ty dávají přesně -5mm.Hmotnostní úspora je zanedbatelných 13g.

22.10.2024

Výměna BBB wf upínáků 77g nebyla v plánu.Ale když se naskytly celotitanové TC 4 50g nebylo už cesty zpět.

2.11.2024

Po deseti letech výměna hlavy FSA která stále funguje,ale proč to všechno?
Důvod je laděni(položení) hlavového úhlu pomoci Reverse spaceru -0,5°,ten má na výšku 10mm a nahrazuje tak kroužek na vidlici.Stavěn je na úkos ložisek (campa) 45° neboť původní FSA hlava je s ložisky 36°.
Problém byl co zvolit,aby to nestálo ledvinu. Tange Seiki J27  se jevila jako rovnocenná a kvalitativní náhrada.

12.11.2024

Aby se vše neřešilo jen ohledně komponentů,bude rám po dnešní domluvě a deseti letech provozu(14355km) odeslán k Frantovi na drobné úpravy a dostane rovněž nový lak.