Fort frames cc 78 mtb-FORT-FR 2014 Mk
Rám zakoupen jako zánovní,lehce jetý za tisícovku.Jedná se o ocel Sanko Japan db,hmotnost v 21,5" je "tučných" 2735g.Původně na něj přeskládány komponenty z Meridy Cobry.Mého první celoodpruženého kola,které již dávno neexistuje a jehož geometrie mi nevyhovovala.Roky jsem snil o celopevném bajku na cr-mo rámu a širokých gumách.To částečně splnil Fort,rám české výroby s naprosto precizním zpracováním jak svárů tak laku.Jediný nedostatek je mírně kratší horní rámová trubka a atypický průměr sedlovky 30mm(vyřešeno redukcí).I tak se mi povedlo ukočírovat hmotnost celého kola pod 11kg s pevnou vidlicí Bareš columbus(stavba na míru).Na příští rok hmotnost lehce povyskočí,na cca 11,3kg.A to díky novým kolům s ráfky Mavic 819 ust,nábami shimano slx,dráty dt sviss alpine III.
rám | fort sanko japan cr-mo db 21,5" | 2731 |
vidle | bareš columbus cr-mo 420mm | 1041 |
hlava | ritchey logic comp+ti bolt | 135 |
představec | scott 120+ti bolts+podl.3x5mm al | 159 |
řidítka | bbb cr/carbon | 175 |
gripy | point ergo foam | 51 |
řazení | sram x-7 8.speed+ti bolt | 168 |
lanka+bow | obyč+nerez+spec.prachovky+řad.allig.I-link | 150 |
brz.páky | tektro mt 4.0+al bolts | 182 |
brzdy | avid sd mag orange+ti bolts+ti nuts | 323 |
smyk | sh lx+ti bolts+nut | 135 |
šaltr | sram x-9+ti bolt+al bolt | 235 |
sedlo | wtb silverado ti | 228 |
sedlovka | fsa slk carbon 27,2+redukce 30,0mm+ti bolt+nut | 262 |
upínák | ve váze rámu(ti bolt) | 0 |
kliky | sh lx 01' 42/32/22z (42 uksa,32 xt.,22 xt)+ti bolts | 620 |
osa | sh xt 03' | 249 |
pedály | author comp 01' | 310 |
řetěz | C9 (132,4mm)+spojka sram | 272 |
kazeta | sh deore xt 11-30z. 8.speed+token lr | 246 |
náby | sh slx 32d cl | 570 |
upínáky | bolt-on red | 67 |
dráty+nip | dt swiss alpine III 2,34/1,8/2mm+niple 12mm 64x | 477 |
ráfky | mavic xm 819 ust | 1081 |
pásky | - | 0 |
duše | tmel notubes,ventilky café | 125 |
pneu | schwalbe ror 2,35 ss tlr,RaR 2,25"performace dc | 1151 |
11153 |
4.-5.11.2013
Zapleteny nové kola na Forta,hmotnost kol je 2127g.K vůli destrukci centrovacího klíče Super-B je komplet pouze zadní kolo.
Přední pneu Schwalbe Rocket Ron 2,25" UST(722g) bude nahozen s menším množstvím tmelu.
Zadní WTB Nano Raptor 2,1" kevlar 2008 (540g) nahozen s 30ml tmelu pomocí duše,šířka na 19mm ráfku-51,5mm při tlaku 30PSI.
13.12.2013
Nano Raptor sundán a definitivně nahrazen Schwalbe RaR 2,1" performace kevlar dc s parádní hmotností pod 486g,šíře zatím 50,5mm.Použit zbytek tmelu z NR a doplněno 20ml nového.
10.1.2014
Kola zapleteny,gumy nahozeny neboť dorazil vyreklamovaný centrklíč.
Zadní RaR 2,1"-510g(486g) po zralé úvaze vyměněn za 2,25"-535g(563g),oba performace kevlar.Přece jen větší objem gum se bude na celopevňáku hodit.
RaR 2,1" byl hmotnostně podvyživený,2,25" má sice mírnou nadváhu,bude odolnější a drží perfektně tlak.
Přední RoR 2,25" UST na 19mm ráfku má solidních 56mm/40PSI.
Zadní RaR 2,25" performace kevlar na 19mm ráfku 55mm/40PSI.
Provozní tlak bude 30PSI max.
Přední pneu zatím bez tmelu,zadní 30ml notubes tmelu+zbytky z předchozího.
13.1.2014
Přední RoR UST drží lépe vzduch,únik ze 40 na 38PSI,zadní RaR performace kevlar klesnul ze 40 na 35PSI.
RoR se roztáhnul na solidních 56,5mm,RaR má 56mm.
18.4.2014
Dnes první vyjetí.Přední RoR 2,25" UST(721g) nahrazen RoR ss 2,35" tlr(589g).Tlaky v pneu pouze okolo 30PSI.Do přední pneu nalito 40ml notubes tmelu.Nahození snake skin verze na UST Mavic ráfek byl porod,nepomáhalo ani nahození jedné strany pomocí duše.Samozřejmě patky byly řádně namočeny mýdlovým roztokem.Pomohlo až natažení části volné patky na vnitřní část zvýšeného profilu ráfku a hodně mýdlové pěny.
23.4.2014
Osvědčilo se používání super nizkých tlaků v pneumatikách.
Předek:cca 20PSI-1,5baru-šířka pneu(2,35",19mm ráfek) 59mm!
Zadek:cca 25PSI-1,75baru-šířka pneu(2,25",19mm ráfek)55mm
4.5.2014
Větší objem pneu potvrdil solidní přínos pohodlí a možnost použití menších tlaků.Rovněž lepší vzorek a jeho materiál je o krok dále než u dříve vozených WTB nanoraptorech 2,1" kevlar.
1.4.2015
MK 2015
Na letošek proběhnou menší úpravy.Zvažuju použít tenhle bike na dlouhou cyklotůru.Přibudou blatníky,nosič Sport Arsenal 215,brašny Ortlieb 2x20l,pneu Schwalbe marathon 26x1,5".Vidlice Bareš bude nahrazena klasikou s 395mm k vůli blatníkům.Rám je pevný a tuhý,rovněž kola snesou větší zátěž.Převody 42/32/22 na 12-32z 8.speed.
22.5.2015
Pneu Schwalbe Marathon 1,5x26" green guard wire nejsou z nejlehčích,váha poskočila na 777g.Materiálu ale mají dostatek.Doplní je duše Rubena 165g.I tak bude hmotnost celého biku solidní,okolo 12kg.
rám | Fort frames sanko japan cr-mo db 21,5" | 2731 |
vidle | Braeš columbus | 1042 |
hlava | ritchey logic comp+ti bolt | 135 |
představec | scott 120+ti bolts+podl.3x5mm al | 159 |
řidítka | carbon 560mm+rohy ritchey wcs | 235 |
gripy | point ergo foam | 51 |
řazení | sram x-7 8.speed+ti bolt | 168 |
lanka+bow | obyč+nerez+spec.prachovky+řad.sh xtr | 150 |
brz.páky | tektro mt 4.0+al ti bolts | 185 |
brzdy | avid sd-7,bbb pads,+ti bolts | 365 |
smyk | sram x-9+ti bolts | 162 |
šaltr | sram x-9+ti bolts | 239 |
sedlo | touring bull skin | 309 |
sedlovka | fsa slk carbon 27,2+reductor 30,0mm+ti bolt+nut | 262 |
upínák | with frame(ti bolt) | 0 |
kliky | sh lx 01' 42/32/22z (42 uksa,32 xt,22 xt)+ti,ti bolts | 630 |
osa | sh xt 03' | 249 |
pedály | author comp 01' ,silver polish 15' | 310 |
řetěz | kmc x-9 93 | 272 |
kazeta | Sram 11-28 8.speed | 238 |
náby | sh slx 32d cl | 570 |
upínáky | bolt-on BBB | 78 |
dráty+nip | dt swiss alpine III 2,34/1,8/2mm+niple 12mm 64x | 477 |
ráfky | mavic xm 819 ust | 1081 |
pásky | - | 0 |
duše | 26x1,5" rubena | 327 |
pneu | Schwalbe marathon 1,5" performance gg wire | 1545 |
11930 |
Sedlo použiju osvědčené Velo z pracovního biku.Skelet a lyžiny sou v pořádku,tak není důvod mu neprodloužit život.Po pětiletém provozu sem z něho strhnul původní umělý potah a nahradil ho pravou hovězí usní.Tento postup se mi osvědčil na více než desetiletém provozu u jiného sedla,kde byla použita pro změnu vepřovice.Sedlo navíc absorbuje pot,což se o umělině nedá říct a zabraňuju opruzeninám a "vlku" což je asi největší cyklistův průser,hlavně při dálkových vícedenních jízdách.
Řidítka změním na rovné "560" s rohama.
Brašny Ortlieb city 2x20 L doplním horní brašnou Sport Arsenal na lehčí věci,aby byly ihned po ruce.
Po kompletaci si dám cvičnou celodenní jízdu s umělou zátěží,ať vyzkouším jak se s takovým kamionem pojede.
Řetěz bude osvědčený KMC X-93 9.
24.5.2015
Nakonec sem bike lehce překopal,odstranil vše červené a sladil do černo-žluté.Zmizel Aligator I-link,alu šroubky,košík,upínáky.Barvu z letitých pedálů Author comp (2001) sem sundal barvožroutem.Samozřejmě po předchozí rozborce.Titanové šrouby malé placky sem nahradil cr-mo,titanové dal na pozici střední/velká.Menší oříšek bude uchycení předního celobvodového blatníku,u zadního by to neměl být problém.Kazeta 11-32/8 má poměrně velké skoky,zvažuju náhradu za 11-28,která je navíc o cca 120g lehčí.
27.5.2015
Hmotnost biku s nosičem 13kg.Zbývá namontovat blatníky a tachometr.Testovací jízda potvrdila solidní pohodlí při tlaku cca 2,5 baru v pláštích.Předek ještě lehce ufouknu a vzadu trochu přidám.Je citít vysoká hmotnost kol,ale při jízdě po rovině to sou solidní setrvačníky.Ale taky je poznat značná tuhost rámu a výpletu.S pohodlím taky nebude problém,u předního méně zatíženého kola pomůže nízký tlak v pneu,zadní partie odtlumí sedlovka FSA carbon se značnou flexí v redukci Shaman a pohodlné sedlo Velo s velkou plochou posedu a koženým potahem.
14.7.2015
Ostrý test biku,sice jen s jednou brašnou,ale za to 220km/2500m.Jede to!
Hmotnost biku bez nosiče a blatníků,košíků,nosiče atd. pod 12kg.
2.2.2015
V loňském roce bezproblémová jízda po ČR.Bike s naloženýma brašnama měl cca 23kg.
Náhledy fotografií ze složky Fort frames cc 78 mtb